12 december 2011

En snögubbe och tankar kring julens mat...



Ja, då var härliga helgen över och måndagen har börjat lida mot sitt slut. Massvis med snö här i Rosvik som ni ser:)
och, jaaa min favorit Amanda vann ju Idol!


Jag har suttit och funderat på vad som skall inhandlas före jul och vad vi ska ha på årets Julbord. Skinka så klart,
lax(gravad och rökt),lammfiol,kalvsylta, köttbullar, prinskorv, bakad leverpastej, och sill mm. Listan kan göras lång och det är mycket förberedelser som vanligt, men roligt!  I år har jag bestämt att inte krångla till det allt för mycket, bara det allra nödvändigaste ska jag göra själv, resten köper jag färdigt. Sill brukar jag göra och ett av mina favorit recept är Lingonsill. Vi är en sån familj där alla gillar det kalla på Julbordet allra mest och sillen står högt upp på listan.


Receptet på Lingonsill kommer från någon i min släkt och mängderna i receptet är lite på en höft, testa dig fram hur du vill ha din om du vill:)

Så här gör jag i alla fall...


*  *  *

 Lingonsill

inläggnings sill,  alt 1 stor burk inlagd sill utan spad och grönsaker
1 burk Creme fraiche
1 stor finhackad Rödlök,
 Lingonsylt.. (tills det blir en fin rosa färg)
ev lite salt o peppar

*  *  *


 
Har ni några favoritrecept vänner?
Jag är alltid på jakt efter något nytt, så tipsa gärna:)



Ha det bra så ses vi i morgon



4 kommentarer:

  1. Morning, lingonsill har jag aldrig ätit. Låter både gott och fint på bordet.

    Lussekram

    SvaraRadera
  2. Hej
    Så mysigt med snö här är det bara grönt...
    Det lät som mycket smarrigheter..
    Vi har dopp i gryta och julkorv...
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  3. Så trevligt att jag fick titta in här hos dig! En vacker och inspirerande blogg. Lingonsillen verkar spännande.

    SvaraRadera
  4. Jag kanske också skulle testa göra den där lingonsillen, det verkar ju inte vara så värst komplicerat.
    Fina kvällsbilder!

    SvaraRadera

♥ligt tack för att just DU tagit dig tid att lämna en hälsning hos mig.
Om du har en fråga försöker jag svara på den i kommentarsfältet.
Välkommen tillbaka! ♥




Hjärtligt Tack för besöket och välkommen åter!