15 november 2011

Nytt på bordet...

Vintervit dukning när snön lyser med sin frånvaro.


Hej bloggisar!

Har satt ljus i 4 st glasflaskor, de får fungera som adventsljus snart. Då kanske de får ett dekorativt band och några stämplade siffror också men än så länge står bara 2 st på bordet.
Nytt Mateusporslin på bordet också:) gråa stora tallrikar var en bröllopsgåva från min mamma och ostronskålar vita som snö, gåva från Jens föräldrar.  Ostronskålarna fick vi ett presentkort på så dem passade vi på att köpa i helgen när vi sprang på stan.

 De loppade ljushållarna kommer att skapa extra mys för varje gäst. I de krom-blanka kaffekopparna från LH tänkte jag servera en god pannacotta med något gott tillbehör.

Snabbt recept på Pannacotta 4-6 portioner:
                                                                                                  1 dl gelesocker multi
4 dl grädde
1,5 tsk vaniljsocker

Koka upp i 1/2 minut, häll upp i fina glas och ställ kallt.
Garnera med passionsfrukt.



Perfekt att göra när man har lite ont om tid och ändå vill ha något riktigt gott. Smaksättningen kan man variera. byt bara ut vaniljsockret mot det du gillar, tex 1 tsk frystorkat kaffe eller 1 msk kakao. Receptet står dessutom på paketet med gelesocker så detta är ett riktigt snabbrecept och det gillas massor här:)



Ha en fin tisdag!



7 kommentarer:

  1. Hej
    Så himla läckert med mattheus porslin fick lite i bröllopspresent oxå...
    Tänkte bara säga att när du har lämnat en kommentar och man trycker på ditt namn så kommer säger blogger att din profil inte är tillgänglig, fick googla dig istället...
    härliga bilder!!!
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  2. Så fin dukning! Det där Matteusporslinet är ju så fint. Har alldeles för då delar hemma hos mig.

    SvaraRadera
  3. Åh, så fin dukning!
    Har det beige porslinet men skulle vilja ha vitt och grått också...Tomten, hör du mig!!

    kram på dig

    SvaraRadera
  4. Snurrtranan här igen, mina almanacksklossar köpte jag på Par Courrier i Stockholm, hon har även webbutik...

    kram igen

    SvaraRadera
  5. Det där Mateusporslinet är så läckert, äger ett par fat från serien och de lyfter dukningen!

    SvaraRadera
  6. Menar du att bordet står dukat när ni inte använder det???? Snacka om onödigt då går det inte att använda till annat...lite som att leka med dockhus...att ställa i ordning för att TITTA på matbordet..../Vera

    SvaraRadera
  7. Hej Vera!

    Jag brukar ofta börja duka någon dag innan planerad (speciell)middag så jag får det precis som jag vill ha det. Ibland dukar jag i ett speciellt tema och det kan ta lite tid då innan jag får till det . När den planerade middagen sen är så kan jag ta det lugnt och bara laga maten och det är såå skönt:)

    Just nu håller jag på att testa lite varianter med mitt nya porslin som jag är så glad över men självklart så står det inte alltid dukat :-)

    Kanske ska tillägga att det här bordet står i vardagsrummet och mest används när vi är många(8 eller fler).


    kram

    SvaraRadera

♥ligt tack för att just DU tagit dig tid att lämna en hälsning hos mig.
Om du har en fråga försöker jag svara på den i kommentarsfältet.
Välkommen tillbaka! ♥




Hjärtligt Tack för besöket och välkommen åter!