7 juni 2013

Examensfika...

Hurra!

I dag fick barnen sommarlov och jag bjöd
på lite examensfika för att fira sommarlovet och våra små 
som varit såå himla duktiga hela skolåret.


För att allt skulle gå så smidigt som
möjligt när vi kom från kyrkan i dag så förberedde
jag det mesta i går kväll. 


En stor bukett hundkex i en
zinkkanna och lite liljekonvaljer och murgröna fick
stå för blomsterprakten och de fick pryda bordet tillsammans med kakfat, en gammal trälåda och blandat porslin från b.la. Rörstrand och Gefle. Tycker att det är så charmigt med lite gammalt udda porslin ibland... sommarfeelingen blir verkligen på topp:)



De söta kopparna som
jag ärvt efter min kära farmor
kom till användning :)

Tårtan fixade jag på några minuter bara... 

Färdiga marängbottnar, lemon curd,  massor med jordgubbar
i skivor och grädde...riktigt gott!!!

Jag använde 3/4 burk av lemon curden och smetade ut det
på det understa lagret maräng, grädde på det och mycket skivade jordgubbar... på med nästa marängbotten och grädde på den helt runt om och sist men inte minst, ett berg av jordgubbar ovanpå...

...lika snabba cupcakes i form 
av färdiga fyllda chokladmuffins med en spritsad 
gräddklick och en jordgubbe :)

Gott och enkelt!
Det är ju bara sååå bra ibland med genvägar även om jag 
älskar att baka. Ibland räcker inte tiden till allt. 





Hoppas att ni haft en riktigt mysig fredag



Jenny


3 kommentarer:

  1. Kjære Jenny. Så fint eksamenskalas du har laget. :-) og så koselig å se koppene som har vært tante Anne Cathrines. Ha en fin kveld. Klem :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Ja, det är så underbart med ärvda saker! Jag tänker på henne varje gång jag tar fram dem. Tänker på att hon har suttit där i sin lägenhet och druckit sitt morgonkaffe och njutit... så mycket glada och fina minnen :) kram på dig också, vi ses väl på släktträffen? :)

      Radera
  2. Det känns som en riktigt lyckad dag med gott fika!
    Fina bilder på fina ting :)

    Sv. Hade gärna haft en liten bloggträff men jag inte varit norr ut på många år nu.

    Önskar dig en skön vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera

♥ligt tack för att just DU tagit dig tid att lämna en hälsning hos mig.
Om du har en fråga försöker jag svara på den i kommentarsfältet.
Välkommen tillbaka! ♥




Hjärtligt Tack för besöket och välkommen åter!