12 november 2015

Jag har en plan...

Hej!


Minns ni att jag för några månader sedan gjorde en budgetrenovering av vårt kök. Känner mig ganska nöjd men jag har ju, som jag sagt i tidigare inlägg en önskan om att det så småningom ska bli helt utbytt. Vad det än är man ska renovera eller göra om så är det alltid bra att ha någon slags plan och det har jag ju så klart. Min närmsta plan är att spara ihop så jag får det som jag vill utan alltför mycket kompromisser.




Så här ser det ut i dagsläget...

Det jag gjorde var ju bara att måla luckorna. Kakeldekoren satte jag dit tidigare men det är ju först nu den kom till sin rätt. Jag är jättenöjd med färgen som är halvmatt och heter LADY balance 9938 naturligt svart. 


Innan målning hade köket en rödbrun färg sk. fransk körsbär, så det blev väldigt stor skillnad.



Vi har ett bord som är 90*200 och jag vänder det lite då och då för att få förändring. Eftersom att det är väldigt mycket raka linjer i vårt kök så kommer det förmodligen att bli ett runt bord här när vi gör om. Rustikt och med moderna stolar i vitt eller svart. 




Tankar om material på ytorna

Golvet: Vitvaxat , ej furu
Bänkskivor: marmor, gråvit
Väggar: målade
Vitvaror: borstat stål eller svart



Mycket att tänka på.. 

Stänkskydd har jag inte bestämt mig för ännu men gillar fasat vitt kakel.
Blir det inte kakel alls så blir det kalklitir hela vägen upp men då får man göra en kant av marmorn som är på bänkskivan ca 20-15-20 cm upp på väggen först. Lite tveksam dock och är rädd att det ska bli fläckigt.


Tanken med att måla vitt upptill är att jag skulle få känslan av att kanske inte ha skåp där i framtiden utan kanske bara någon öppen hylla. Lite bistrokänsla liksom.



En moodboard kan vara bra att göra innan man sätter igång och jag har fyllt en mapp till bredden av kök och köksbilder som inspirerar mig.



Här är ett urval:


På min Pinterest  i mappen Kitchen finns alla bilderna och där även källorna. Du kan följa mig på pinterest genom att klicka på knappen till höger :)




Ja, de var lite renoveringtankar om köket, skulle vara kul att höra om era projekt och hur ni tänker.


ps. Har du sett att rosvikslyckan även finns på Facebook nu
Länk finns till höger.



Ha en fin torsdagkväll 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ligt tack för att just DU tagit dig tid att lämna en hälsning hos mig.
Om du har en fråga försöker jag svara på den i kommentarsfältet.
Välkommen tillbaka! ♥




Hjärtligt Tack för besöket och välkommen åter!