11 maj 2011

Fiskfavorit!

Här får ni receptet på Laxen med pepparrotscreme som jag lagade i fredags. Receptet kommer delvis ifrån Expressens bilaga Mitt Kök. Där hette receptet "grillad lax med fänkålssallad och färskpotatis". Jag försöker att inte äta så mycket kolhydrater så därför skippde vi potatisen.


Köp en bit färsk laxfile ca 800g, gärna mittenbit på filen så den grillas jämt. Lägg ut laxen med skinnsidan neråt  på ca 80 cm ugnsfolie (smöra gärna folien). Lägg den på ena sidan  av folien så du kan vända laxen med hjälp av folien genom att flippa den på andra sidan(Skinnet kommer att fastna på folien). Salta och peppra. Klicka även ut smör på laxen.




Koka upp: 1 Citron, fint skal + saft, 1 msk flytande honung, 1 msk Whiskey, låt svalna och blanda i ca 1 msk hackad färsk dill. Nu har du gjort en jättegod citronglaze till laxen.


Vik  folien över laxen så den får ett luftigt "täcke", det behöver inte vara tätt. Grilla tills innertempen är ca 55-58 grader.  Häll på glaze under tiden du grillar.


Pepparrotscreme: 1 burk 2 dl creme fraiche eller Smetana. (Smetana är perfekt om du inte tål laktos), 1-2 msk färsk finriven pepparrot, 1 krm salt och 1 krm vitpeppar.

Till detta åt vi en god sallad med blandad grönsallad, tomat, gurka, rödlök, rädisor och dillknippen.
Man kan förstås äta färskpotatis och grillad fänkål till denna rätt också om man vill , som det var i receptet från början.

Detta är ett riktigt bra recept, testa !!! 

Tänkte ju så klart ta en bild när allt var klart men ....hmmm, ja det kom i glömska tyvärr:(
Nästa gång(för det kommer garanterat bli fler gånger jag lagar detta , då ska jag lägga en bild på slutresultatet precis här:)

Kram / Jenny



2 kommentarer:

  1. Låter riktigt gott!

    Har inte bestämt mig för om jag ska gå på loppisen eller inte. Det brukar inte finnas så mkt av den typ av saker som jag vill ha. Får nog satsa på sommarloppisarna efter vägarna på vår sverigesemester. Ska du på den?

    //Jeanette

    SvaraRadera
  2. Ja jag ska åka på prylmarknaden, eller rättare sagt hela familjen ska åka. Jens älskar att gå och strosa omkring där. Jag ska leta efter gamla fina tallrikar och koppar:)längtar!

    SvaraRadera

♥ligt tack för att just DU tagit dig tid att lämna en hälsning hos mig.
Om du har en fråga försöker jag svara på den i kommentarsfältet.
Välkommen tillbaka! ♥




Hjärtligt Tack för besöket och välkommen åter!