17 maj 2011

Ny rabatt i trädgården

God morgon på er

Idag känner jag mig lite trött och hängig. Skulle nog behöva en stor kopp kaffe så jag kommer igång. Tänkte att jag ska fixa lite i trädgården. Jag har sett att ogräset har börjat komma -inte kul med ogräs. I år ska vi barka våra blombänkar så de blir lite mer lättskötta. 

Vi håller på med en ny blombänk också. Det ska bli en månskensrabatt. Rabatten ligger i skugga till halvskugga så det har varit en utmaning att hitta växter som ska trivas. Än så länge har jag planterat: 3 vita Löjtnantshärtan, 2 vita Rudbeckia, 1 vit/blekrosa Pion (Shirly Temple), 7st Myskmadra, 1 vitblommande Klematis och 1 vit Syren.

Framför blombänken har Jens gjort en rund stenläggning med smågatsten, från den ska det gå gångar. En gång kommer från husets framsida, en gång ska gå till grillplatsen och ytterligare en gång som inte ska se riktigt lika dan ut (den skall inte vara lika skarp) ska gå ut genom en portal med grind till vänster om blomkullen vid grillplatsen.


Så här såg det ut förra året.
Albin hjälpte till att platta till sand och grus
som ligger under smågatstenen.



Alla växter ser så små ut när man just planterat dem men så småningom hoppas jag att de ska fylla ut och göra detta till en lummig och mysig plats i trädgården där man kan sitta och njuta samtidigt som barnen leker. 



vita Löjtnantshjärtan

myskmadra

ungersk vit Syren


Bakom Klematisen ska jag sätta ett ganska grovt rostigt armeringsnät som den kan klättra på. Måste ev fylla ut med fler klättrande växter. Jag funderar på att köpa fler klematis alt, klätterrosor. Grannarna har ett jordgubbsland här bakom och lite annat som jag vill skymma lite.


Jag skulle behöva några växter till som blir ca 40-50 cm höga, blommar på sensommaren och har vita blommor såklart.
 Har du något förslag? Snälla kom med tips, då blir jag jätteglad.


Fortsättning följer..........


Kram / Jenny





1 kommentar:

  1. Har fått ett tips på facebook om vita hässleklockor av Lili-ann Lindgren. De skulle nog passa. Hon tipsar även om vitpytta och vita riddarsporrar. Tack för ditt tips Lili-Ann:)

    kom gärna med fler förslag:)

    Kram

    SvaraRadera

♥ligt tack för att just DU tagit dig tid att lämna en hälsning hos mig.
Om du har en fråga försöker jag svara på den i kommentarsfältet.
Välkommen tillbaka! ♥




Hjärtligt Tack för besöket och välkommen åter!